Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Csak ha idegeskedsz

A vallásos hit miért ad  békét, nyugalmat és kitartást?  „A nyugtalan felszín viharos hullámai nem zavarják

meg az óceán mélyét; aki nagyobb és állandóbb

realitásokkal van kapcsolatban, annak a szemében személyes sorsának óránkénti változása nem

igazán fontos. Az igazán vallásos ember ennek megfelelően higgadt és rendíthetetlen, készen áll

bármilyen szolgálatra, amit a nap hozhat.''

Ha aggódunk és szorongunk - miért ne próbálkoznánk Istennel? Mint Immanuel Kant mondta, miért

nem „fogadjuk el az istenhitet, ha szükségünk van a hitre"? Miért nem kapcsolódunk bele „a

kimeríthetetlen mozgatóerőbe, amely a világmindenséget forgatja"?

Ha természetednél vagy neveltetésednél fogva nem vagy vallásos ember - ha hamisítatlan szkeptikus

vagy -, az ima többet segíthet, mint hinnéd, mert gyakorlatias tevékenység. Hogyhogy gyakorlatias?

Az ima kielégíti a következő három alapvető pszichológiai szükségletet, amelyek minden emberre

jellemzőek, akár vallásos valaki, akár nem:

1. Az ima segít megfogalmazni azt, ami idegesít.,szinte lehetetlen megbirkózni a bizonytalan és

megfoghatatlan gonddal. Az ima bizonyos szempontból olyan, mint amikor leírjuk gondjainkat egy papírra.

Ha segítséget kérünk gondunkban - akár Istentől -, akkor meg kell fogalmaznunk.

2. Az ima azt az érzést kelti bennünk, hogy megoszthatjuk terheinket, nem vagyunk egyedül. Kevesen

vagyunk annyira erősek, hogy legnehezebb terheinket, legégetőbb gondjainkat egyedül viselhetnénk.

Bajaink néha annyira személyes természetűek, hogy legközelebbi barátainkkal, családtagjainkkal sem

oszthatjuk meg őket. Ekkor az ima a válasz. Minden pszichiáter megmondhatja, ha feszültek vagyunk,

ha lelkünk gyötrődik, akkor terápiás szempontból hasznos, ha elmondhatjuk valakinek a bajunkat. Ha

másnak nem - Istennek mindig elmondhatjuk.

3. Az ima a cselekvés elvére épül. Az első lépés a tettek felé. Nem hiszem, hogyha valaki naponta

imádkozik vágya teljesüléséért, nem válik hasznára - azaz az illető gyakorlati lépéseket is tesz, hogy

vágya valóra váljon. A világhírű tudós, Dr. Alexis Carrel ezt mondta: „Az ima a leghatalmasabb

energia, amelyet fejleszteni tudunk." Miért ne használnánk föl? Nevezzük Istennek, Allahnak vagy

Szellemnek mit érdekelnek a nevek, amíg kezükbe vesznek a természet titokzatos erői?

Csukd be a könyvet, az ajtót, térdelj le, és könnyíts szíveden! Ha elvesztetted hited, könyörögj a

Mindenhatóhoz, hogy újítsa meg; mondd el ezt a gyönyörű imát, melyet hétszáz évvel ezelőtt írt

Assisi Szent Ferenc: „Uram, tégy engem békéd eszközévé... Hogy szeretetet vigyek oda, ahol egymást

gyűlölik, Hogy kibékülést vigyek oda, ahol egymást bántják, Hogy egyetértést vigyek, ahol

viszálykodnak, Hogy hitet vigyek oda, ahol a kétkedés kínoz, Hogy az igazságot vigyem oda, ahol a

tévedés uralkodik, Hogy a reményt vigyem oda, ahol a kétségbeesés kerekedett felül, Hogy örömet

vigyek oda, ahol szomorúság van, Hogy fényt vigyek oda, ahol homály uralkodik. Ó, Uram, segíts,

hogy ne vigasztalásra vágyakozzam, hanem hogy én vigasztaljak, ne megértést keressek, hanem hogy

én értsek meg másokat, ne magamnak keressem a szeretetet, hanem hogy én szeressek. Mert aki ad -

az kap, aki megbocsát - az nyer bocsánatot, aki meghal - az születik újjá az örök életre."

 

ALAPVETŐ TÉNYEK, AMELYEKET TUDNOD KELL AZ IDEGESKEDÉSRŐL

Első szabály: Ha el akarod kerülni az idegeskedést élj „napról napra". Ne izgulj a jövő miatt.

Csak élj mindennap estig.

Második szabály: Mikor a Gond - így nagybetűvel - sarokba szorít, próbáld ki a

csodareceptet:

a) Kérdezd meg: „Mi a legrosszabb, ami történhet, ha nem tudom a gondom megoldani?"

b) Készülj fel lélekben arra, hogy elfogadod a legrosszabbat - ha muszáj.

c) Aztán próbálj meg higgadtan javítani a helyzeten, a legrosszabbon, amit lélekben már elfogadtál.

Harmadik szabály: Emlékeztesd magadat, milyen csillagászati árat fizetsz az egészségeddel az

idegeskedésért. „Akik nem tudják, hogyan győzzék le az idegeskedést, fiatalon halnak meg."

 

Megold-e a csodarecept  minden idegesítő helyzetet? Természetesen nem.

Akkor mi a megoldás? A különböző nehézségek megoldására az elemzés három alapvető

lépcsőfokának elsajátításával kell felkészülnünk. A három lépcső a következő:

1. Ismerd meg a tényeket.

2. Elemezd a tényeket.

3. Hozz döntést - és aztán járj el ennek alapján.

Kézenfekvő? Hát persze - Arisztotelész is tanította és alkalmazta. És nekünk is alkalmaznunk

kell, ha meg akarjuk oldani a minket gyötrő, éjünket-napunkat pokollá változtató gondokat

 

NE HAGYJUK, HOGY FELIZGASSANAK OLYAN APRÓSÁGOK, AMELYEKKEL NEM

KELLENE TÖRŐDNÜNK, ÉS AMELYEKET EL KELLENE FELEJTENÜNK. EMLÉKEZZÜNK:

„AZ ÉLET RÖVID AHHOZ, HOGY KICSINYESEK LEGYÜNK."

Az idegesség legyőzésére:

I. Élj lelkesen és élvezettel: „Minden napot úgy élek meg, mintha az lenne az első és az utolsó is."

II. Olvass érdekes könyveket: amíg olvasol, megfeledkezel levertségedről."

III. Sportolj: „Mikor nagyon depressziós voltam, kényszerítettem magam, hogy mozogjak a nap

minden órájában."

IV. Pihenj munka közben: „Régen megtanultam, hogy ostobaság sietni, rohanni, feszülten dolgozni."

V. Igyekszem megfelelő távolságból nézni a gondom. Azt mondom magamnak: Két hónap múlva már

nem fogok ezen a dolgon idegeskedni, akkor most minek idegesít? Miért ne lehetnék ma olyan

nyugodt, amilyen két hónap múlva leszek?"

 

„Amit rossznak tartunk... gyakran élénkítő és erősítő jóra

változtatható, ha a szenvedő belső beállítottsága gyávából harcosra változik."

Harcoljunk a boldogságunkért!

Harcoljunk a boldogságunkért mindennap vidám és előrevivő gondolatokkal.

ÉLJ A CSAK MA SZERINT:

 

1. Csak ma boldog leszek. Hiszem, hogy Lincolnnak igaza volt: „a legtöbb ember olyan boldog,

amennyire elhatározza magát". A boldogság belülről jön, nem külsőségektől függ.

2. Csak ma megpróbálok alkalmazkodni az adott helyzethez, és nem vágyaimhoz igazítani mindent.

Úgy veszem családomat, üzleti ügyeimet és szerencsémet, ahogy jön, és én alkalmazkodom hozzájuk.

3. Csak ma törődni fogok a testemmel. Megdolgoztatom, vigyázok rá, táplálom, nem élek vele vissza,

és nem hanyagolom el, hogy tökéletesen engedelmeskedjen parancsaimnak.

4. Csak ma megpróbálom csiszolni az elmémet. Tanulok valami hasznosat. Nem leszek szellemileg

tunya. Olvasok bibliát, ami erőfeszítést, gondolkodást és figyelmet kíván.

5. Csak ma edzeni fogom a lelkem háromféle módon; jót teszek valakivel, és titokban tartom.

Megcsinálok legalább két dolgot, amihez nincs kedvem, csak az edzés kedvéért.

6. Csak ma kedves leszek. Olyan jól fogok kinézni, ahogy csak tudok, csinosan öltözöm, halkan

szólok, udvariasan viselkedem, bőkezű leszek a dicsérettel, senkit sem bírálok, nem találok hibát

semmiben, és nem próbálok meg senkit sem megrendszabályozni vagy megjavítani.

7. Csak ma megpróbálok csak a mai napnak élni, nem akarom életem minden gondját egyszerre

megoldani. Tizenkét órán át képes vagyok megtenni olyan dolgokat, amelyeket egy életen át képtelen

lennék.

8. Csak ma programot készítek. Leírom, mit akarok csinálni minden egyes órában. Lehet, hogy nem

tartom be de meglesz. Ez megszabadít két nyűgtől, a sietségtől és a bizonytalanságtól.

9. Csak ma szakítok magamnak egy fél órát, és pihenni fogok. Ebben a fél órában  Istenre fogok

gondolni, hogy egy kicsit távlatokban is gondolkodjak.

10. Csak ma nem fogok félni, főleg attól nem félek, hogy boldog legyek, élvezzem a szépet, szeressek

és higgyem, hogy akiket szeretek, viszontszeretnek

Ha olyan szellemi beállítottságot szeretnél elérni, amely békét és boldogságot ad, íme a szabály:

GONDOLKOZZ ÉS CSELEKEDJ VIDÁMAN ÉS VIDÁM LESZEL

SOHA NE PRÓBÁLJUNK BOSSZÚT ÁLLNI ELLENSÉGEINKEN, MERT TÖBBET ÁRTUNK

VELE MAGUNKNAK, MINT NEKIK. TEGYÜNK ÚGT, HOGY GONDOLATBAN SE FECSÉRELJÜNK

EGY PILLANATOT SEM AZOKRA, AKIKET NEM SZERETÜNK

NE IDEGESKEDJÜNK, HA BÍRÁLNAK

1. szabály: A méltatlan bírálat gyakran bók, álruhában. Azt jelenti, hogy irigyelnek és féltékenyek rád.

Ne feledd, senki sem rúg egy döglött kutyába.

2. szabály: Tégy meg mindent, ami telik tőled; aztán nyisd ki öreg esernyődet, hogy a bírálat esője ne

csurogjon a nyakadba.

3. szabály: Jegyezzük föl, milyen ostobaságokat csináltunk, és bíráljuk meg magunkat. Mivel nem

remélhetjük, hogy tökéletesek vagyunk,  kérjünk elfogulatlan, segítőkész, építő bírálatot.

 

Jézus gyönyörű, halhatatlan ígéretE, ami számtalan nemzedék

magányos, szorongó és legyőzött emberébe öntött lelket - Jézus tanítványaihoz intézett beszédét arról,

hogy ne szorongjanak:

Ne aggódjatok életetek miatt, hogy mit esztek vagy mit isztok, sem testetek miatt, hogy mibe öltöztök.

Nem több az élet az eledelnél s a test a ruhánál? Nézzétek az ég madarait! Nem vetnek, nem aratnak,

csűrbe sem gyűjtenek - mennyei Atyátok táplálja őket. Nem többet értek ti náluk?... Ti elsősorban az

Isten országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá.

Ahogy imádkoztam, és ezeket a szavakat olvastam, csoda történt: ideges feszültségem elmúlt.

Szorongásom, félelmem, aggodalmam szívmelengető bátorsággá, reménnyé és diadalmas hitté vált.

 

A magában álló embert könnyű

legyőzni, de az az ember, akiben Isten ereje él, legyőzhetetlen. Tudom. A saját életemben

tapasztaltam.

»Kérjetek és kaptok, keressetek és találtok, zörgessetek és ajtót nyitnak nektek.«"

 

Dale Carnegie nyomán